Canberra - Reisverslag uit Canberra, Australië van jorenenmeike - WaarBenJij.nu Canberra - Reisverslag uit Canberra, Australië van jorenenmeike - WaarBenJij.nu

Canberra

26 November 2014 | Australië, Canberra

Canberra

Vandaag 26-11 zitten we al vroeg in de bus van Sydney naar Port Macquarie. Hier zullen we 7 uur over doen, dus heb ik tijd voor een update van wat we gedaan hebben tot nu toe.

Na de laatste update zijn we aangekomen in Canberra (21-11). Veel mensen vragen aan mij: "Wat is dat voor stadje? Is dat bekend?" Nou ja! Het is namelijk de hoofdstad van Australië. Wij vonden dit ook gek, maar het schijnt dat er veel onenigheid was over of Melbourne of Sydney de hoofdstad zou worden. Daarom hebben ze uiteindelijk gekozen voor een stad die er midden tussenin ligt. Vandaar :)

Na een lange zit (9uur) van Melbourne naar Canberra kwamen we aan. Met onze backpacks op de rug zijn we naar het YHA hostel gegaan. Jammer genoeg was er geen basebackpackers hostel (hier hebben wij 10 overnachtingen bij gekocht die we dus kunnen besteden bij zon dergelijk hostel). We hadden de bedden bij het YHA hostel van tevoren al geboekt zodat we niet voor verassingen zouden komen te staan. Eenmaal in onze kamer bleek dat een goede keus, hij was helemaal vol. We lagen in een 10 persoons kamer, dit zijn namelijk de goedkoopste. Omdat wij de laatste waren die aankwamen waren de enige bedden die nog vrij waren mijlen ver uit elkaar! Dus dat was bij voorbaat al enorm gezellig! Op zo'n kamer ligt echt een hele verscheidenheid aan mensen. Onder bij mij in het stapelbed lag bijv. een Chinees die altijd als wij in het hostel kwamen met zijn kleren aan in bed films aan het kijken was, en zo waren er meer die dat deden. Wij snapte niet zo goed wat hun reden was dat ze hier waren, dit hebben we ook niet gevraagd. Wat namelijk tegen onze verwachtingen in was is dat niemand echt interesse toont in waar je vandaan komt en wat je hier doet. Nadat we onze spullen gedumpt hadden was het 16u en zijn we dan ook incognito weggegaan om de stad te gaan verkennen.

Onze indruk van Canberra is dat het gewoon een heel gemoedelijk dorpje is, helemaal niet stads. We zijn in het zonnetje op een terrasje iets gaan drinken met op de achtergrond een muzikant die zong en gitaar speelde, het ultieme vakantiegevoel. S' avonds zijn we iets gaan eten in een enorme shoppingmall die er dan weer wel was en hebben we nog een beetje door het centrum gelopen. Helaas bleek dat je het centrum ook binnen 15 min helemaal gezien had en daarbij kon je nergens een kofietje drinken (ze schonken alleen alcohol). We hebben toen maar een plan gemaakt voor de volgende dag en zijn terug naar het hostel gegaan. Toen we in bed lagen hebben we nog een keer naar elkaar gezwaaid en zijn we gaan slapen.

De volgende dag zijn we vroeg opgestaan om buiten het centrum naar het parlementshuis te gaan. De hele stad draait hierom, verder is er niks. Omdat het weekend was, en er dus niemand aan het werk was, was de stad uitgestorven. We zijn als eerste in het parlement gaan kijken. Hier kon je een kijkje nemen in de zalen van het senaat en het house of representatives. De hallen waren bezaaid met portretten van alle ministers in functie vanaf de tweede wereld oorlog. Ik denk dat dit alles niet veel van Nederland verschilt, wel hebben ze in Australië een aantal symbolische totems die ze tijdens een zitting aan het hoofd van de tafel leggen, maar that's all. Na in het zogeheten nieuwe parlementshuis te zijn geweest, hebben we ook een kijkje genomen rondom het oude. Hier waren de botanische tuinen waar ook getennist kon worden. Het zag er vrij chic uit allemaal (Om een iets betere voorstelling van dit alles te maken, denk aan het witte huis in Amerika). Op het enorme terrein rondom het parlement waren uitgestrekte grasvelden, vlaggenmasten, watertjes en musea. 1 van die musea hebben wij bezocht; het nationale museum van Australië. Dit ging veelal over de oorspronkelijke bewoners van Australië, de aboriginals. Hier weten wij als Nederlanders eigenlijk verbazingwekkend weinig vanaf terwijl het vergelijkbaar is met het regime van Hitler en wat er met de joden gebeurd is. Heel indrukwekkend was het, maar het museum was zo groot dat het op een gegeven moment ook teveel en te langdradig werd.

We zijn teruggelopen naar het centrum om vanuit daar naar het War Memorial te gaan. Hier werden alle Australiërs herdacht die gevochten hadden voor het land, in welke oorlog dan ook. De namen van deze soldaten stonden in de muur gegraveerd en in de spleten tussen elke plaat met namen waren rozen gestoken. Bij dit Memorial zat een museum over de invloed van oorlogsvliegtuigen in de oorlog. Het ging voornamelijk over de tweede wereldoorlog maar dan een keer niet gefocust op Duitsland en Hitler maar op Japan die Australië net niet wist te veroveren door hulp van Amerika (bom op Hiroshima). Omdat het over de invloed van vliegtuigen ging werd er veel verteld over verscheidene luchtaanvallen. Om 17u sloot het museum en vond er een herdenking plaats op de binnenplaats. Ze herdenken elke dag een willekeurig iemand die is omgekomen in de oorlog, om ons deze te laten leren kennen ("THE unknown soldier"). Na deze herdenking zijn we teruggelopen en hebben de greyhoundbus naar Sydney voor de volgende dag geboekt en het basebackpackers hostel in Sydney gebeld om voor 3 nachten bedden te reserveren. En jawel, weer in een 10 persoonskamer! :)!