Port Macquarie - Byron Bay - Coolangatta - Reisverslag uit Coolangatta, Australië van jorenenmeike - WaarBenJij.nu Port Macquarie - Byron Bay - Coolangatta - Reisverslag uit Coolangatta, Australië van jorenenmeike - WaarBenJij.nu

Port Macquarie - Byron Bay - Coolangatta

02 December 2014 | Australië, Coolangatta

26-11
De laatste update kwam vanuit de bus op weg naar port Macquarie. We verbleven daar op een camping. Helaas was het erg slecht weer, veel regen. De camping waarop we stonden was erg leuk maar we zijn er wel helemaal lek gestoken. Toen ons tentje stond, wat gelukkig zo gebeurd was, zijn we het stadje gaan verkennen. Het plaatsje is vooral bekend onder de surfers, maar omdat het nu regende was er niks te doen in de hele stad. Ook deed het een beetje aan als een pauper stad. geen mooie gebouwen en de mensen waren ook echt heel vies. 's Avonds besloten we naar de film "The hunger games" te gaan (aanrader!!). We hebben die avond ook alleen op popcorn geleefd en het avondeten overgeslagen, niet verkeerd hè. Daarna hebben we een taxi naar de camping terug genomen en zijn in ons tentje gaan slapen. Het is fijn dat we het tentje compact mee kunnen nemen en dat het niet zo zwaar is maar we paste er ook maar net samen met ons backpacks in. De weersverwachting voor de volgende dagen was niet veel beter en dus besloten we tussen de buien door onze tent weer af te breken en door te gaan naar het noorden. We hadden de camping al voor 2 nachten betaald maar gelukkig konden we 1 nacht terugkrijgen. Ook konden we de dag zelf de greyhound nog boeken, deze zou om 14:00 vertrekken. Omdat we die ochtend nog wat tijd over hadden zijn we naar een koala hospital gegaan. Hier worden koala's vanuit de gehele regio heengebracht als ze bijv. ziek of aangereden zijn. We hebben daar een korte rondleiding gehad langs alle koala's die daar verbleven. Er werd verteld waarom ze hier waren maar er werden ook algemene weetjes over koala's verteld. Wat wij niet wisten is dat koala's als ze geboren worden zo groot zijn als een pink nagel en worden grootgebracht in de buidel van de moeder (net als bij een kangaroo). Wat ook leuk was, je kon op de O.K kijken waar de binnengekomen koala's onderzocht werden. Hierna zijn we met de greyhound op weg gegaan naar Byron Bay.

27-11
Van port Macquarie naar Byron Bay was nog 7uur in de bus. We zijn onderweg 1 keer gestopt om avond te eten. De buschauffeur had het meest Gore tentje wat je je kan bedenken uitgekozen om te stoppen (we reden de Mac Donalds gewoon voorbij!!). Het was echt een stopplaats voor dikke vrachtwagenchauffeurs die we zelfs met handoekjes richting de "douches" zagen vertrekken, om vervolgens een balletje gehakt uit de frituur naar binnen te werken. Bij dit Gore tentje hebben we slappe frietjes en kant en klare kipnuggets gegeten, heel ranzig. Toen we in Byron aankwamen regende het helaas nog. We zijn naar ons vooraf geboekte YHA (youth hostel Australia) gegaan. We sliepen hier voor het eerst op een 5 persoonskamer omdat de rest vol zat. Op onze kamer zaten 2 Nederlanders en een Duitser. De Duitser hebben we niet gezien toen wij er sliepen maar met de Nederlanders hebben we het over onze beide reizen gehad. Zij waren net begonnen en zouden hierna naar NZ gaan , daarna naar Fiji en ze zouden eindigen in Z-Amerika. Ook heel gaaf! Nadat we onze spullen gedropt hadden zijn we gaan douchen en daarna wat gaan drinken. We hebben onze ogen uitgekeken; mensen waren op blote voeten, hadden naveltruitjes aan, rastakapsels en hippiekleren! Byron is een echte hippie stad en de tijd lijkt er te hebben stilgestaan. Joren had contact gehad met zijn Noorse vrienden vanuit Melbourne en die bleken ook in Byron te zijn. Met hen zijn we die nacht uitgegaan en dat was echt enorm gezellig. De mensen hier zijn zo open en spontaan.

Omdat de vorige avond er flink had ingehakt (ze drinken hier alleen maar "pints") hebben we de volgende dag lekker op strand gelegen. Het was heerlijk weer tot en met de middag. Tegen een uur of 4 betrok het en zijn we terug richting het hostel gelopen. Onderweg terug zijn we een reisbureau binnengegaan met de intentie alleen wat foldertjes te halen, dit verliep wat anders; uiteindelijk hebben we twee trips geboekt! Bij eentje gaan we met jeeps rondrijden en 2 nachten kamperen op Fraser Island en met de andere op een zeilboot langs de Whitsundays varen (daarover later meer). Deze trips waren we sowieso van plan te gaan doen, dus er is ons niks aangesmeerd ;)! Terug in het hostel hadden we ons ingeschreven voor een BBQ. Hier hebben gezellig met wat mensen gegeten en gekletst. Zij gingen daarna op stap, maar daar hadden wij geen zin in. We zijn een koffietje gaan drinken. Op straat is het heel gezellig in Byron. Overal spelen bandjes of zingen artiesten met daaromheen dansende hippies. Heel leuk om naar te kijken. In het hostel hadden we trouwens een nieuwe kamer met nieuwe kamergenoten. Deze kwamen uit Z-Australië waar ze naar eigen zeggen alleen maar partyen. Toen wij terugkwamen van onze koffie hadden ze al een hele fles captain morgan achter de kiezen en vroegen ze al bijna onverstaanbaar om onze Facebook (want: ze waren ook van plan naar NL te komen, omg). We dachten flink wat last van ze te krijgen die nacht. Het tegenovergestelde gebeurde; ze zijn de hele nacht niet thuisgekomen. Tja...

29-11
Vandaag gingen we surfen! We hebben één board gehuurd voor de hele dag! Nadat ik op het droge geprobeerd had op mijn board te staan zijn we de zee ingegaan. In het begin was het nog best lastig om überhaupt de zee in te komen want er stond een flinke onderstroom. Ik heb geprobeerd wat golven te pakken, en het ging nog best aardig voor de eerste keer. Na een uur hebben we gewisseld en ging Joren! Zo hebben we het heel de dag volgehouden! Joren kan al goed staan en mij is het ook 2 keer gelukt om een paar seconde te staan. Om half 6 moesten we ons board inleveren en hebben we op een terrasje gezeten. Die avond sliepen we op een camping. Het was zaterdagavond en blijkbaar gaan alle locals dan ook in een hostel slapen dus was er geen plek meer voor ons. Gelukkig hebben wij ons tentje bij ons en kunnen we die gewoon opzetten! Na s'avonds noodles te hebben gegeten op het strand waren we toch wel erg moe en zijn we ons tentje ingedoken. Er zijn trouwens hele rare vogels hier; soort struisvogels met soms een rode kale kop en soms een hele grote gele krans van naakt vel om hun nek. Ook zijn er hele grote kevers die overal op de camping uitgedroogd liggen.

30-11
Onze laatste hele dag in Byron Bay. In de ochtend hebben we een wandeling gemaakt naar het lighthouse (de vuurtoren van Byron). Omdat deze natuurlijk op het hoogste punt van de stad moet staan was het een flinke klim om er te komen. Eenmaal boven was het afzien het wel waard geweest. Je had er prachtig uitzicht over de zee en de stad en we hebben een rondleiding door de toren gehad. Vroeger was er een lightkeeper die ervoor zorgde dat het licht in de toren bleef ronddraaien. Nu gaat het automatisch. Het bundelen van het licht gebeurt zo efficiënt dat er maar een klein lampje nodig is in de vuurtoren. Van bovenop de vuurtoren was het uitzicht helemaal geweldig, we hebben zelfs dolfijnen gezien!! In de middag hebben we op het strand gelegen en zijn we aan de praat geraakt met locals. Zij hebben ons nog wat tips gegeven waar we zeker heen moesten gaan en wat we beter over konden slaan. In de avond hebben we een pizza gegeten in een gezellig parkje en gingen we koffie drinken met de Nederlanders. Bij dat tentje was weer een gezellig bandje aan het spelen. Helaas was dit onze laatste avond, we hebben afscheid genomen van Daan en Lieve en zijn terug naar de camping gegaan.

1-12
Na ons vertrouwde yochurtje met fruit en muesli gegeten te hebben zijn we met de greyhound op weg gegaan naar Coolangatta. Dit was maar 3 kwartier rijden en de eerste stop vanaf Byron. De bus zat voor het eerst helemaal vol. Coolangatta is een plaatsje wat onderdeel is van de Gold Coast net als het ook bekende Surfers Paradise. We hebben ervoor gekozen om niet naar Surfers Paradise te gaan omdat dit plaatsje vergelijkbaar schijnt te zijn met Lloret de mar. Er zijn op het moment veel "Schoolies", middelbare scholieren die klaar zijn met de examens, die hier naartoe gaan. De chauffeur van de Greyhound noemde het ook wel "suffers parasite".

Coolangatta was leuk! We verbleven er in een hostel en sliepen met een chineesje op de kamer. Hij kon jammer genoeg geen Engels en begroette ons met "Nihauw". We hebben de middag op het strand gelegen samen met een Zweed, Johan, die we in de bus tegenkwamen en Joren al kende van zijn Exchange. In Queensland, waar Coolangatta net in ligt, is het een uur eerder dan in New South Wales (dus nu 9u tijdsverschil met NL) Toen we in de avond de stad gingen verkennen kwamen we ook op de plaats waar deze tijdsscheidslijn ligt. Verder heeft Coolangetta geen nachtleven en is er niet veel te doen. Wat er wel enorm heerst is het gokken in de paardensport, het golven en de greyhound races. Hier hebben we nog even naar gekeken in een mega groot hotel en zijn daarna gaan slapen.

2-12
Na een gratis ontbijten in het hostel zijn we nu op weg naar Brisbane. Na een aantal dagen strand is het zien van een stadje ook wel weer leuk!

We vermaken ons enorm tot nu toe en het is hier mega heet!