Brisbane - Noosa - Rainbow Beach - Fraser Island - Reisverslag uit Agnes Water, Australië van jorenenmeike - WaarBenJij.nu Brisbane - Noosa - Rainbow Beach - Fraser Island - Reisverslag uit Agnes Water, Australië van jorenenmeike - WaarBenJij.nu

Brisbane - Noosa - Rainbow Beach - Fraser Island

11 December 2014 | Australië, Agnes Water

Brisbane 2-12
In Brisbane sliepen we in het ranzigste hostel so far. Er waren denk ik 2 toiletten op 20 man en de douches waren niet veel beter. Op onze kamer lag een Duitser die net aangekomen was en hier op een boerderij ging werken. Zijn Engels was helaas dramatisch slecht. Verder was er een schattig Koreaantje die ons elke dag vriendelijk verwelkomde met "welcome back" en voordat we gingen slapen zei "goodnight you all". Heel cute; maar helaas waren ook dit zijn enige zinnen Engels die hij sprak. We zijn er die middag op uitgetrokken om een wandeling te gaan maken uit onze "lonely planet" (hier doen we alles mee ongeveer). Brisbane is in tegenstelling tot wat wij van tevoren hoorden heel mooi en leuk! De stad zit een beetje tussen Melbourne en Sydney in qua uiterlijk. Melbourne omdat het geen drukke stad is; veel mooie en rustige parken en boulevards en Sydney omdat ook Brisbane veel wolkenkrabbers heeft en stads aanvoelt. Wat heel leuk is aan Brisbane is dat, omdat het niet aan zee ligt, er een strand nagebootst is midden in de stad. Hier hebben we de tweede dag in Brisbane dan ook heerlijk in het zonnetje vertoefd, nadat er flink wat aankopen in leuke winkeltjes waren gedaan. 's Avonds hadden we na een lekker hapje eten afgesproken met wat mensen van Joren zijn Exchange om daar nog een drankje mee te drinken. Dit werd natuurlijk weer wat later dan gepland waardoor we de volgende dag weer met aardig opgezette ogen in het busje zaten naar Noosa.

In Noosa (4-12 tot 6-12) hadden we een prachtige accommodatie. Het was een heel groot huis van lichtblauw hout met enorme veranda's waar je kon chillen in lounche banken. Dit typeert ook Noosa in zijn geheel, het is een heel elitair stadje met mega huizen. We sliepen op een vrij kleine kamer voor best weinig geld (verder naar het noorden wordt het iets goedkoper gelukkig). We hadden 2 mini meisjes uit Cambridge als kamergenoten, heel gezellig. Met iedereen die je tegenkomt gedurende je trip wissel je eigenlijk ervaringen uit. De meeste mensen reizen van Carins naar beneden dus dat is gunstig voor ons wat betreft info inwinnen. Bij het hostel kon je gratis surfboards lenen en dus hebben we smiddags weer een poging gewaagd. De zee was erg wild en dus ging het bij mij helaas slechter dan in Byron en had ik het snel gezien. Bij Joren ging het beter en die heeft het dus ook aardig lang volgehouden. 'S Avonds waren we uitgenodigd voor een BBQ. deze was ter ere van de opening van een nieuwe travel agency. De eigenaar was een Zweeds meisje genaamd monny. Haar bedrijfje heette dan ook monnys trawl. Wij vonden dit erg op money lijken en dus niet heel aantrekkelijk op je trip daar te boeken. Een BBQ in Australië houdt in een witte boterham met een worst en ketchup, niet heel uitgebreid dus. Nja het was gratis en we hebben onze ogen weer uitgekeken hoor, hele gekke mensen. De mensen die bij het hotel werkte, waar de BBQ was, leken wel totally wasted. We bestelde een cola en een water en moesten ons ID laten zien en toen we eenmaal het drankje in handen hadden zei de barvrouw cheese ipv cheers. We zijn snel weggegaan daar..
De volgende dag besloten we te gaan wandelen in het national park van Noosa. Het was zo'n 5km klimmen en we hebben hele mooie uitzichtpunten en grote salamanders gezien. Jammer genoeg geen koala's kunnen spotten en Joren is uit zijn broek gescheurd bij het klimmen over een tak.. In de namiddag hadden we tickets voor een sunset cruise. We gingen varen over een rivier langs allemaal kasten van huizen, en daarbij ging de zon onder. Je mocht je eigen drank meenemen en daar hadden sommige op de cruise stevig gebruik van gemaakt, dus het was iets minder romantisch dan dat het klinkt. 'S avonds hebben we voor het eerst zelf gekookt en dat beviel ons erg goed! Toen we daarna een ijsje gingen eten hebben we kennis gemaakt met de enorme vleermuizen die gewoon in de bomen in de stad hangen. Je hoort ze voorbijkomen door hun vleugels die je hoort flapperen. Ook zitten er klimbudeldieren in de bomen, die lijken gewoon op ratten in een boom. Nice hè!

6-12 Rainbow Beach
In de regen zijn we vertrokken van Noosa naar Rainbow. Deze reis duurde zon 2,5u en viel dus mee. Gedurende de reis heeft het alleen maar geregend. Rainbow Beach is de plek van waar je toegang hebt naar Fraser Island. Hier zouden wij de 8ste naar toe vertrekken. Het hostel waarin we sliepen was ook echt bedoeld als haven voor de mensen die naar Fraser Island gingen. Niemand sliep er langer dan een nacht. Helaas hadden wij een misrekening gemaakt met de dagen en waren we er een dag te vroeg. Waarom helaas? Er was werkelijk niks te doen daar en het regende ook nog is. S'avonds hebben we een cheeseburger gegeten vanuit het hostel. Die werden daar goedkoop aangeboden. In de winkel hebben we een pakje kaarten gekocht en daar hebben we ons die avond mee vermaakt tezamen met een kannetje snake bite (limonade, 2 soorten bier en een shot vodka).
De volgende dag was het weer gelukkig een stuk beter en hebben we dus heerlijk op er strand kunnen vertoeven en een boekje gelezen. Ook wel is lekker! Verder hebben we onze volgende en laatste 2 tripjes geboekt bij een reisbureau. We gaan een volle dag op een boot naar de Great Barrier Reef en gaan daar snorkelen. Het schijnt dat je daar enorm mooi koraal en mooie visjes kan zien en het is echt een must do van Australië. Over niet al te lange tijd zal dit reef er niet meer zijn door de opwarming van de aarde.. Met de andere trip gaan we 2 dagen en een nacht de Table Lands in. Dit is een enorm tropisch regenwoud met veel watervallen en het is de enige plek waar je een platypus (vogelbekdier) kan zien. Ook gaan we daar mountainbiken en kayakken! S'avonds hebben we weer zelf gekookt en zijn we daarna bij een van de weinige cafeetjes iets gaan drinken. Daarna zijn we naar bed gegaan want de volgende dag stond Fraser Island op het programma.

8-12 Fraser Island
Om 8u stonden we paraat om geïnformeerd te worden over de trip. We kregen een video te zien waarin ze ons enorm waarschuwde voor van alles en nog wat: voorzichtig rijden met de jeeps omdat ze anders omkieperde en voor de dingo's op het eiland die gevaarlijk zouden zijn. Om 10u werden we opgehaald door onze gids voor de komende dagen. Daar kwam ie hoor; aangerend op zijn blote voeten, wapperend blond lang haar, petje op en vooral heel erg yolo.
Hij was meteen al geweldig! Grappenmakend brak hij meteen het ijs, want we ontmoetten meteen iedereen waarmee we deze 3 dagen op pad zouden gaan. Vrij snel (nadat we de banden een beetje hadden laten leeglopen) vertrokken we met 3 4WD jeeps naar de Ferry die ons naar Fraser Island zou brengen. Joren en ik zaten in de auto bij 2 Duitsers waar we snel mee aan de praat raakten. Op het eiland aangekomen gingen we een stuk rijden naar ons kampement. Omdat laagtij was konden we gelukkig bijna het hele stuk over het strand rijden. Dat was echt al zo'n mooie ervaring. Het kampement was opgebouwd iets naast het strand tussen de bomen. Hier stond al lunch voor ons klaar (wraps) wat gemaakt was door 3 andere hippies. Onze gids Simon (Je zegt natuurlijk Saimon) vertelde ons meteen alles te vergeten wat er in de video was verteld. Er waren een paar regels die we moesten onthouden en als we ons er niet aan hielden moesten we een lepel vegemite (marmite) eten. Over de dingo's vertelde hij ons dat ze alleen gevaarlijk gemaakt werden door ons zelf. Als we jonge dingo's zouden voeren, leerden ze niet zelf voor voedsel te zorgen en kwamen ze altijd terug om te bedelen om eten. Als we dit dan niet geven kunnen ze agressief worden. We mochten onze tassen niet in de tent laten en geen spullen laten slingeren anders zouden de nieuwsgierige dingo's de tent kapot bijten en dingen meenemen. Er waren al eerder mensen telefoons en paspoorten verloren. Na het reglement te hebben doorgenomen zijn we met de auto's naar Lake Wabby gegaan. Joren ging rijden in de jeep! Het was niet zo'n super lang stuk maar het ging goed! Naar Lake Wabby moesten we een half uur lopen. We hadden geluk dat het de dag een beetje bewolkt was want het was al best heet! Voordat je bij het meer komt moet je eerst een enorme vallei met wit zand oversteken. Echt een fantastisch mooi was het. Je komt vanuit een klim door de bossen ineens in een enorme woestijn. Ook het meer was prachtig. Er was bijna niemand en het water was zo helder. Simon heeft een muziekje opgezet en we hebben daar een paar uur vertoefd. In die tijd hebben we gevolleybald en een voorstel rondje gedaan. Hierdoor was het begin ook gelegd voor het worden van een hechte groep. Het was heel grappig dat als je stil in het water zat er visjes aan je tenen gingen knabbelen. Normaal moet je daarvoor betalen maar dit was gratis ;) ook zwommen er gewoon catfishes om je heen! Na een tijdje zijn we nog naar een uitkijkpunt gelopen waar je over de zandvlakte en de woestijn kon kijken. Hierna was het plan om met boomerangs te gaan gooien maar helaas brak er een storm uit en zijn we snel terug naar het kampement gegaan. Gelukkig lekte er niks en stond het eten al klaar! Onder het genot van een drankje gingen we elkaar beter leren kennen! Wat een leuke groep mensen hebben we ontmoet! We hebben de hele avond drankspelletjes gespeeld en gekletst! Rond 8u onderbrak Simon ons en zijn we naar het strand gegaan om het opkomen van de maan te zien. Heel gek dat we dit eigenlijk nog nooit gezien hadden. De maan had een oranje kleur en wat heel leuk was; Simon vertelde ons dat als je de moonwalk deed dat er dan lichtjes in je voetsporen zouden ontstaan. Dit was echt zo! Zo mooi! Na een enorm leuke avond zijn we gaan slapen! Gelukkig sliepen Joren en ik maar met zijn 2en in de tent! Ondanks dat ik best bang was voor de dingo's (ons kamp behoorde tot hun track) hebben we heerlijk geslapen!
De volgende ochtend stonden we om 6u op om er weer op uit te trekken na een heerlijk ontbijt! Ik ging rijden en het was nog best een eind. Rijden op zacht zand kan je vergelijken met rijden op zeep. Je hebt totaal geen grip en glijdt alle kanten op. Gelukkig reden we heel dicht langs het water waar het zand harder was. We moesten goed in het spoor van Simon blijven omdat de condities van het strand erg verschillen. We gingen eerst naar een meer waar Simon zelf ook nog nooit geweest was. Het meer was geel van de tea tree oil. Daar hebben we even gechilled en zijn toen doorgegaan naar Eli Creek. Dit was echt een enorm mooi natuur verschijnsel. Het was een beekje met zo ontzettend helder water en een constante temperatuur van 16 graden waardoor het heerlijk verfrissend was. Je kon het ook gewoon drinken. Na weer wat volleybal gespeeld te hebben zijn we doorgegaan naar Indian head, een enorme rots. Hier verteld Simon ons een verhaal over de aboriginals. Indian head is zo genoemd door captain Cook die als eerste aan land ging in Australië in Agnes Water (waar we nu heen gaan). Hij voer langs Fraser Island en zag op Indian Head "indianen" wat eigenlijk Aboriginals waren natuurlijk. De naam Indian Head is daarom heel racistisch en Simon hoopt dan ook dat dit snel veranderd. Hetzelfde geldt voor Fraser Island. De aboriginals noemen het zelf K'Gari (het paradijs). Vanaf deze grote rots hebben we pijlstaartroggen en zee schildpadden gezien. Hierna gingen we naar de champagne pools, dit is rotspartij waar de golven overheen slaan in mooie baaitjes, waarna de golven heerlijk nabubbelen zoals champagne. Toen we verder gingen zijn we langs de S.S Maheno gegaan. Deze is in 1935 aangespoeld en nooit weggehaald want hij was wel te koop aangeboden toen hij al aangespoeld was. Heel indrukwekkend was het, en het wrak was nog in een best goede conditie. Voordat we terug gingen zijn we nog even ons gaan "douchen" in Eli Creek. Toen we terug reden kwamen we 2 dingo's tegen die helemaal niet bang voor ons leken te zijn. Ze kwamen heel dicht bij de auto's. Dingo's lijken net op honden maar ze zijn wild. Op het kamp aangekomen hebben we met een frisbee op het strand overgegooid en geprobeerd met de boomerangs te gooien (heel moeilijk). De jongens hebben een wedstrijdje voetbal gespeeld waarna we zijn gaan eten. Na het eten verliep de avond eigenlijk hetzelfde als de avond ervoor. Gezelligheid en een drankje. De dag had veel mensen, waaronder mij, behoorlijk gesloopt en we gingen allemaal iets eerder naar bed dan de nacht ervoor. Joren heeft de avond daarentegen met wat Zweden flink uitgemolken. Zo erg zelfs dat één van de Zweden de nacht buiten slapend aan tafel heeft doorgebracht!
De laatste dag alweer zouden we om 7u opstaan, maar omdat het zo warm was waren de meesten al eerder op. Die dag gingen we door het regenwoud rijden om Simon zijn lievelingsboom te bezoeken. Dit is één van de redenen waarom Fraser zo bijzonder is; het is het enige zandeiland ter wereld waar tropisch regenwoud op groeit. Simon heeft de boom enorm geknuffeld, daar houdt hij van zegt ie (hij is echt gieren), en er wat verhalen over verteld. In het woud was het trouwens een enorm kabaal van tjilpende krekels. Hierna zijn we naar het welbekende Lake Mckenzie gegaan. Dit was echt een adembenemende plaats. Wij hebben nog nooit zoiets moois gezien. Helder blauw water waarin weer heel veel tea tree zat. Het zand is zo puur dat de NASA het gebruikt om lenzen te maken voor telescopen. Van Simon moesten we ons helemaal scrubben met het zand, zelfs je tanden en je haar. Hier hebben we een paar uur vertoefd en het was prachtig. Als laatste gingen we die dag naar Central Station waar we zouden lunchen. Ook was er een beekje die door de bossen liep en waar je niet in mocht zwemmen. Simon vertelde dat dit uit respect was voor de aboriginals omdat de vrouwen in het water bevielen. Na de lunch hebben we afscheid genomen van de eerste mensen die ergens anders werden afgezet (Hervey Bay). Diegene die naar Rainbow Beach gingen, wij dus, en de mensen die naar Noosa gingen vertrokken daarna met de Ferry terug maar het vaste land. Bij de Ferry hebben we nog dolfijnen gespot!! Op het vaste land heb ik gereden... Omg ik dacht dat het lastig was om op het strand te rijden maar dit was moeilijker. Het was mijn eerste keer links rijden en ik reed dus veel te ver links waardoor ik vaak in de berm reed en takjes meenam. Ook de vluchtheuvels heb ik ongeveer allemaal meegenomen. Toen we bij een kruising aankwamen had ik geen idee waar ik moest kijken, levensgevaarlijk. Gelukkig duurde het niet lang en heb ik iedereen veilig in Rainbow gebracht. Daar namen we afscheid van iedereen, dat was wel raar en jammer. Je bent 3 dagen zo met elkaar opgetrokken dat het raar is dat je deze mensen waarschijnlijk nooit meer ziet en allemaal een andere kant op gaat. Een Engels koppel (zij spreken echt Engels zoals je vroeger op school van de CD hoorde) hadden nog geen genoeg van ons en vroegen of we s'avonds wat wilde drinken met hen. Na onze kleren en onszelf gewassen te hebben zijn we gaan eten en hebben we een gezellige avond gehad met Matthew en Emma.

11-12 Agnes Water
Op het moment zitten we voor 5,5u in de bus naar Agnes Water/1770. De plek waar Captain Cook voor het eerst aangekomen is en Australië heeft ontdekt! De surflessen zijn daar het goedkoopst van Australië en daar gaan wij is even goed gebruik van maken.

• 11 December 2014 - 09:05

Nick:

Wow, het klinkt echt super! Geniet er optimaal van, maar zo te horen lukt dat vrij goed!!
    Lekker surfen de aankomende dagen.

Groetjess

• 11 December 2014 - 10:20

Carli:

Weer een erg leuk verslag! En in combinatie met de foto's heb ik een mini beeld van de plekken waar jullie komen. Lijkt me inderdaad adembenemend mooi.
    Succes met het surfen en genietennnnn!!

Bye chicks

• 11 December 2014 - 16:46

Sara:

Haaa aussies! Klinkt als een super indrukkende Tour. Wat een schitterende dingen hebben jullie gezien en zo te horen veel gezelligheid!! Hoop dat surfen beter gaat komende dagen. Geniet ervan samen xxxx

• 12 December 2014 - 00:48

Janny:

Wat geweldig om te lezen over jullie belevenissen en ervaringen! Wat zien jullie veel moois! Fijn dat wij zo kunnen meegenieten!